NIS
Nábytkářský informační systém

Obchodní tajemství


Pojem obchodního tajemství představuje základní kámen ochrany proti nekalé soutěži. Obchodní tajemství může znát pouze vybraný okruh zaměstnanců a ti, co ho znají, by měli být smluvně vázáni k zachování mlčenlivosti o citlivých obchodních informacích. Obchodní informace lze považovat za citlivé, pokud se týkají konkrétních výrobních nebo průmyslových postupů, nebo pokud souvisejí s komerčními účely, jako jsou prodejní metody, profily spotřebitelů, reklama, strategie, seznamy dodavatelů a zákazníků a výrobní postupy.

Pod pojmem „obchodní tajemství” se tedy rozumějí obchodní informace, které jsou známy pouze určitému okruhu lidí ve firmě a které by se neměly dostat mimo společnost.

Příklady obchodního tajemství:
1. seznam zákazníků,
2. konkrétní metoda výroby příslušného výrobku,
3. konkrétní způsob zpracování materiálů při výrobě výrobků.

Obchodním tajemstvím je v podstatě každý obchodní postup nebo položka poskytující náskok před konkurencí na trhu, o které se konkurenti nemají dozvědět. Pokud tedy kdokoli odhalí vaše jedinečné obchodní znalosti špionáží ve vaší firmě, můžete na něho podat žalobu pro nekalé obchodní praktiky.

Obchodní tajemství lze získat velmi snadno, pokud zajistíte utajení příslušných informací.

Není nutné žádat o ochranu u úřadu duševního vlastnictví. Je tedy opravdu důležité, abyste do pracovních smluv se svými zaměstnanci zapracovali doložku o ochraně obchodního tajemství. V opačném případě riskujete jeho ztrátu. Z těchto důvodů představují obchodní tajemství poměrně slabou formu ochrany duševního vlastnictví. Mnoho firem, velkých i malých, často zapomíná uzavřít o ochraně obchodních tajemství potřebná smluvní ujednání se svými obchodními partnery a zaměstnanci. Argumentovat porušením svých obchodních tajemství můžete pouze tehdy, pokud disponujete nějakým faktickým důkazem o tom, že jste podnikli opatření na ochranu svých jedinečných obchodních informací.

Z toho důvodu byste tedy měli občas zvážit ochranu jedinečných obchodních informací prostřednictvím jiné formy práv k duševnímu vlastnictví (autorské právo, průmyslová práva). Tato práva k duševnímu vlastnictví jsou mnohem silnější a poskytují ochraně pevnější základ.